Procedura wejścia do budynku Samodzielnego Publicznego Miejskiego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bochni osoby niepełnosprawnej z psem asystującym

Wstęp

Celem procedury jest określenie zasad zapewnienia wstępu osobie niepełnosprawnej  korzystającej z psa asystującego do budynku Samodzielnego Publicznego Miejskiego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Bochni.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (tekst jednolity Dz. U. 2022 poz. 2240).
  2. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jednolity Dz. U. 2023 poz. 100 z późn. zm.).
  3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie wydawania certyfikatów potwierdzających status psa asystującego (Dz. U. 2010 nr 64, poz. 399).
  4. Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych. (M.P. 1997 nr 50 poz. 475).

Definicje

  1. Osoba niepełnosprawna – osoba, której sprawność fizyczna, psychiczna lub umysłowa trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza lub uniemożliwia życie codzienne, naukę, pracę oraz pełnienie ról społecznych. Osobą z niepełnosprawnością zgodnie z przepisami Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych jest osoba, która posiada stosowne orzeczenie.
  2. Pies asystujący – odpowiednio wyszkolony i specjalnie oznaczony pies, w szczególności pies przewodnik osoby niewidomej lub niedowidzącej oraz pies asystent osoby niepełnosprawnej ruchowo, który ułatwia osobie niepełnosprawnej aktywne uczestnictwo w życiu społecznym.

Rodzaje psów asystujących:

  1. Pies przewodnik osoby niewidomej lub niedowidzącej – najbardziej znany spośród pomagających osobom z niepełnosprawnością. Jest to pies wyszkolony indywidualnie do pomocy osobie niewidomej lub niedowidzącej, który np. pomaga swobodnie poruszać się w przestrzeni publicznej.
  2. Pies asystent osoby niepełnosprawnej ruchowo – pies wyszkolony indywidualnie do pomocy osobie z niepełnosprawnością fizyczną, która nie jest w stanie wykonywać pewnych czynności dnia codziennego, jak np. zakładanie kurtki czy skarpetek, podniesienie przedmiotu, który upadł, zapalanie światła.
  3. Pies sygnalizujący osoby głuchej i niedosłyszącej – asystuje osobie głuchej lub niedosłyszącej przez zwracanie jej uwagi na określone dźwięki np. dzwonku do drzwi, ale też o dźwięku syreny alarmowej, a następnie doprowadzenie jej  do źródła hałasu.
  4. Pies sygnalizujący atak choroby (np. epilepsji, chorób serca) – wyczuwa nadchodzący atak choroby i ostrzega o tym właściciela lub osoby z jego otoczenia
    lub reaguje na atak choroby.

Prawa i obowiązki właściciela psa asystującego

  1. Pies asystujący powinien być wyposażony w uprząż.
  2. Pies nie musi być na smyczy i nosić kagańca.
  3. Pracujący pies musi mieć umieszczony, w widocznym miejscu na uprzęży, napis „pies asystujący”.
  4. Osoba niepełnosprawna musi posiadać certyfikat potwierdzający status psa asystującego i zaświadczenie o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych.
  5. Certyfikat powinien być wydawany przez uprawniony do tego podmiot, prowadzący szkolenie psów asystujących i zawierać m.in.:
  1. miejsce i datę wydania certyfikatu,
  2. numer i datę wpisu do rejestru prowadzonego przez Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych,
  3. rasę, imię oraz datę urodzenia psa,
  4. imię i nazwisko osoby z niepełnosprawnością, której pies asystujący będzie służył, podstawę prawną wydania certyfikatu oraz pieczęć i podpis podmiotu wydającego certyfikat.
  1. Właściciel odpowiada za swojego psa i ponosi pełną odpowiedzialność za szkody wyrządzone na terenie obiektu.
  2. Samodzielny Publiczny Miejski Zakład Opieki Zdrowotnej w Bochni, po zgłoszeniu potrzeby, zapewnia dla psa asystującego dostęp do miski ze świeżą wodą.

Uwagi końcowe

Samodzielny Publiczny Miejski Zakład Opieki Zdrowotnej w Bochni poprzez przygotowanie procedury chce zapewnić równy dostęp osobom z niepełnosprawnością do obiektu użyteczności publicznej oraz likwidować bariery, a także realizować minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.